مدیریت کسب و کار MBA

کارشناسی ارشد مدیریت MBA

معرفی رشته مدیریت MBA ، سرفصل دروس ، دانشگاه های پذیرنده و مشاغل و بازار کار کارشناسی ارشد مدیریت MBA و معرفی سایر رشته ها و گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت

معرفی رشته MBA :

دوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان یا MBA بدون شک یکی از جذاب ترین دوره های موجود در مقطع کارشناسی ارشد است.  MBAمدل آمریکایى آموزش مدیریت است. BA را در ایران مدیریت بازرگانى مى گوییم که سال هاست که در کشور وجود دارد. تفاوتى که با رشته هاى دیگر دارد این است که MBA  یک رشته‌علمى نیست. یعنى درصد عمده کسانى که این رشته را مى خوانند نمى خواهند کار تحقیقى بکنند. بلکه هدفشان این است که مهارت هاى مدیریتى خودشان را افزایش دهند. فرقش با کارشناسى ارشد هاى دیگر این است که رساله ندارد. به طور کلى این رشته حالت تحقیقى ندارد و تنها توسعه مهارت است. و کارى که مى کند این است که اگر فردى که متخصص است و مى خواهد مدیر شود لازم را به او آموزش مى دهد.

عنوان این رشته مخفف عبارت  Master of Business Administration   است که مترادف کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی است، اما توجه داشته باشید که مدیریت MBA فراتر از این عبارت ارزیابی می شود و به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است.

همچنین دقت کنید که این رشته با مدیریت اجرایی ( EMBA ) تفاوت هایی دارد که مهمترین آن به رویکرد متفاوت این دو رشته در تعالی اهداف سازمانی برمی گردد: در حالی که رویکرد MBA بیشتر فنی و مهندسی است، eMBA  رویکردی مدیریتی به مباحث سازمان دارد. به علاوه طراحی رشته مدیریت اجرایی در اصل برای مدیرانی بوده است که می خواهند همزمان با کارشان به تحصیل بپردازند، لذا رشتهMBA از محتوای درسی سنگین تری برخوردار بوده و رویکرد تحصیل تمام وقت دارد.

در مجموع  وقتى MBA مى خوانیم یاد مى گیریم که چگونه باید ارتباط برقرار کنیم یا چگونه باید یک مسئله را حل کنیم. با پیچیدگى ها و سیاست ها در داخل یک سازمان آشنا مى شویم. این مباحث به هرحال به کسى که در سازمان به عنوان کارمند کار مى کند خیلى کمک مى کند که رشد موثرى داشته باشد.

MBA مدیر ارشد کسب و کار

گسترش این رشته از آمریکا و سپس کشورهای صنعتی دیگر بوده، لیکن به سرعت جای خود را در کشورهای در حال توسعه گشوده است. اگرچه برای این رشته  حدود ۳۰ گرایش مختلف در سراسر دنیا تعریف شده است اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شرح زیر است:

– بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
– مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی  ( Finance )
 – مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation ) 
 – مدیریت منابع انسانی ( Human Resources ) 

تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن در کارشناسی ارشد MBA بر خلاف سایر فوق لیسانس ها -که ۳۶ واحد است- ۵۷ واحد درسی است. بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی ۲ سال یا ۴ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود ۱۴ واحد درسی را بگذرانند. به این لحاظ دورهکارشناسی ارشد MBA ، دوره سنگین و پر کاری است و دانشجویانی که وارد این دوره می شوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

امروزه حتی MBA با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التحصیلان این رشته است.

این رشته چند سالی است که در ایران راه اندازی شده است اما از سال ۹۴ قرار است تغییراتی را تجربه کند. یکی از این تغییرات که به تصویب وزارت علوم نیز رسیده است تغییر نام این رشته به “مدیریت کسب و کار ” است. تغییر مهم دیگر، کاهش واحدهای درسی به ۴۸واحد است.

رشته جدید به صورت آزمایشی در کنکور ارشد ۹۴ در سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران اجرا می شود؛ اما از سال آینده سایر دانشگاهها هم می توانند مجری پذیرش در این رشته باشند.

دکتری این رشته، هم اکنون تحت عنوان DBA و با عنوان ” آینده پژوهی ” در وزارت علوم تصویب شده که در واقع یک دوره مدیریت استراتژیک به شمار می آید.

گرایشهای کارشناسی ارشد مدیریت MBA :

استراتژی، عملیات و زنجیره تامین، کارآفرینی، خدمات، بازاریابی، تکنولوژی، سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، سازمانهای پروژه محور، مدیریت رفتار سازمان و منابع انسانی، نوآوری و توسعه محصول و خدمت، فناوری

کارشناسی ارشد مدیریت MBA

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته مدیریت MBA ، معرفی سایر رشته های ارشد و دکترای مدیریت (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس مدیریت MBA و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : ۵۷ واحد
دانش زیربنایی مدیریت : ۱۸ واحد
دانش عملیات ۵ گانه مدیران : ۱۵ واحد
دانش یک حوزه تخصصی : ۲۱ واحد
پایان نامه : ۳ واحد

دانش زیر بنایی  MBA

حسابداری برای مدیران روش های کمی در تصمیم گیری مدیران اقتصاد خرد
اقتصاد کلان سیستم های اطلاعاتی مدیریت حقوق تجارت
ارتباطات

 

دروس اصلی (دروس عملیات ۵ گانه مدیران)

برنامه ریزی استراتژیک سیستم بودجه بندی و کنترل سازماندهی
مدیریت منابع انسانی رهبری و رفتار سازمانی

 

دروس تخصصی گرایش استراتژی  MBA

مدیریت استراتژیک مدیریت تحول و اجرای برنامه های استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک در عمل
سمینار در مدیریت استراتژیک

 

دروس اختیاری گرایش استراتژی مدیریت MBA
مدیریت استراتژیک خدمات تحلیل دینامیک های بنگاه های اقتصادی تحلیل محیط ملی و جهانی
سیستم های پشتیبانی تصمیم استراتژی های توسعه تکنولوژی در سطح بنگاه تحلیل دینامیک های سیستم
سازمان های یادگیرنده مباحث منتخب در مدیریت استراتژیک

 

دروس تخصصی گرایش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت MBA

مدیریت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات سمینار در سیستم های اطلاعاتی مدیریت سیستمهای پشتیبانی تصمیم
طراحی سیستمهای اطلاعاتی و پایگاه داده ها

دروس اختیاری گرایش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت MBA

تعامل انسان و کامپیوتر سیستمهای پشتیبانی تصمیم مدیران عالی تجارت الکترونیک
سیستمهای خبره مباحث منتخب در سیستمهای اطلاعاتی مدیریت

دروس تخصصی گرایش مدیریت مالی  MBA

مدیریت مالی بنگاه ها ارزش گذاری اوراق بهادار و بنگاه ها مدیریت سرمایه گذاری
سمینار در مدیریت مالی

دروس اختیاری گرایش مدیریت مالی  MBA

مدیریت مالی بین الملل تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری مهندسی مالی
تئوری بازار سرمایه مدیریت بانک های تجاری سرمایه گذاری در مستقلات
مباحث منتخب در مدیریت مالی

دروس تخصصی گرایش مدیریت بازاریابی MBA

اصول بازاریابی استراتژی بازاریابی تحقیقات بازاریابی
سمینار در مدیریت بازاریابی

دروس اختیاری گرایش مدیریت بازاریابی MBA

تجارت الکترونیک بازاریابی بین الملل و صادرات مدیرت تبلیغات
مدیریت تامین و شبکه توزیع سیستم های پشتیبانی تصمیم مدیریت طراحی محصول
مباحث منتخب در مدیریت بازاریابی

دروس تخصصی گرایش مدیریت تکنولوژی MBA

مقدمه ای بر مدیریت تکنولوژی سمینار در مدیریت تکنولوژی مدیریت انتقال تکنولوژی
 مدیریت نوآوری و خلق تکنولوژی

دروس اختیاری گرایش مدیریت تکنولوژی MBA

مدیریت تحقیق و توسعه استراتژی های توسعه تکنولوژی در سطح بنگاه پیش بینی تکنولوژی
کارآفرینی صنعتی سیاست گذاری تکنولوژیکی در سطح فرابنگاهی تجارت الکترونیک
مباحث منتخب در مدیریت تکنولوژی مدیریت تحول و اجرای برنامه های استراتژیک مدیریت تکنلوژی اطلاعات و ارتباطات

دروس تخصصی گرایش مدیریت رفتار سازمان و منابع انسانی MBA

فرایندهای سازمانی مدیریت تحول سازمانی توسعه و مدیریت منابع انسانی
سمینار در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی

دروس اختیاری گرایش رفتار سازمان و منابع انسانی MBA

روانشناسی برای مدیریت روش های تصمیم گیری در مدیریت قدرت و فرهنگ در سازمان
رهبری سازمان و تحول ارزش های اخلاقی و توسعه سازمانی انگیزش و بهره وری
سازمان های یادگیرنده مباحث منتخب در توسعه سازمان و منابع انسانی

دروس اختیاری گرایش کارآفرینی MBA

چالشهای قانونی کارآفرینی کارآفرینی صنعتی بازاریابی برای کارآفرینان
سیستمهای پشتیبانی تصمیم سازمانهای صنعتی مباحث منتخب در کارآفرینی
مدیریت تحول سازمانی مدیریت نوآوری و خلق تکنولوژی تجارت الکترونیک

دانشگاه هایی که در رشته ارشد مدیریت MBA پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۵

در هیج دانشگاه دولتی پذیرش نداشته استدانشگاه هایی که در رشته ارشد مدیریت MBA پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۴
دانشگاه خوارزمی دانشگاه الزهرا
دانشگاه بین المللی امام خمینی دانشگاه تهران
دانشگاه تبریز دانشگاه سمنان
دانشگاه شاهرود دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ
دانشگاه شیراز دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه غیر انتفاعی علوم و فنون مازندران دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشگاه کردستان دانشگاه محقق اردبیلی

 

سایر رشته های کارشناسی ارشد مدیریت (بر اساس دفترچه کنکور ارشد ۹۵)

گرایشهای ارشد مجموعه مدیریت جهانگردی:

گرایشهای ارشد مجموعه مدیریت:

  • مدیریت کسب و کار

رشته های دکترای مدیریت (بر اساس دفترچه کنکور دکترا ۹۵) :

  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • گردشگری
  • مدیریت توسعه
  • کارآفرینی
  • آینده پژوهی
  • مالی
  • مدیریت گردشگری
  • مدیریت بازرگانی (همه گرایشها)

 

  • مدیریت دولتی (همه گرایشها)
  • مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایشها)
  • مدیریت صنعتی (همه گرایشها)
  • مدیریت رسانه ای
  • مدیریت تکنولوژی
  • سیاست گذاری علم و فناوری
  • مدیریت پیشگیری از جرم
  • سیاست گذاری علم و فناوری
  • مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
  • مدیریت سازمانهای دولتی ایران
  • مدیریت اطلاعات

وضعیت استخدام و بازارکار مدیریت MBA

فارغ التحصیلان این دوره با فراگیرى دانش و فنون مدیریت قادر خواهند بود در زمینه هاى ذیل فعالیت نمایند:
اداره امور واحدهاى ستادى سازمانهاى تولیدى و اجتماعى در جهت کمک به مدیران این سازمانها براى اداره مؤثرتر سازمانهاى خود
اداره و راهبرى مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصى از آن نظیر بخش هاى تولید، تحقیق و توسعه، مالى، فروش، پرسنلى و اطلاعات
ایجاد تحول در یک بخش تخصصى سازمان با تجدید تشکیلات، رویه ها و شیوه هاى ادارى آن بخش
کارآفرینى در یک سازمان براى شروع فعالیت هاى جدید یا ایجاد و اداره سازمانهاى جدید
طراحى تحول در کل یک سازمان و رهبرى و هدایت تحولات کلى بعد از کسب تجربیات مدیریتى
اگر به بازار کار MBA در ایران نظر بیافکنیم ایران حداقل تا ۱۰ سال آینده نیازمند متخصصین این رشته خواهد بود . این پیش بینى با توجه به تراکم زیاد مهاجرت فارغ التحصیلان این رشته از کشور براى کار یا ادامه تحصیل در خارج کشور و نیاز شدید سازمان هاى بزرگ و اقتصادى و شرکت هاى دولتى و خصوصى که تعدادشان کم هم نیست بسیار با وسواس صورت گرفته است.MBA معرفی رشته مدیر اجرایی کسب و کاراما بازار کار MBA در خارج از کشور نیز از جایگاه مطلوبى برخوردار است و کشور هاى آمریکا و کانادا در جذب متخصصین این رشته درنگ نمى کنند. از خاطر نبرید که بسیارى از دانشجویان این رشته از همان ابتداى تحصیل دعوت به کار مى شوند
کسانى که داراى مدرک MBA مى باشند وارد عرصه مدیریت مى شوند و در سطوح مختلف مثل مدیر تولید یا بازاریاب یا مدیر مالى مشغول به کار مى شوند یا نهایتا مدیر عامل شرکت مى شوند. گروه دوم وارد کار مشاوره مى شوند. برخى در شرکت هاى مشاوره مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتى) کار مى کنند و گروهى به عنوان کارشناس مثلا تحلیلگر مالى یا تحلیلگر بازار یا متخصص نیروى انسانى بدون اینکه وارد کار اجرایى شوند ، در سازمانها کار مى کنند. گروه سوم که درصد کمى هستند ممکن است ادامه تحصیل بدهند و دکترا دریافت کنند و استاد شوند. رویکردى کنونى دنیا، رویکرد کار آفرینى است به این معنا که ما باید فارغ التحصیلان MBA را تشویق کنیم تا خودشان کسب و کار راه بیاندازند.

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :  

استاد دانشگاه  پـژوهـــشــگـر  مدیر فروش مدیر بازاریابی  مشاور مدیریت مدیر روابط عمومی

کارشناس تحقیقات بازار

همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:  

کارشناس بیمه  مدیر خرید و تدارکات  مدیر انتشارات